Padling, Turberetninger
Kommentarer 7

Vannveien gjennom Rondane

ØVRE GRIMSE. Få ting er vakrere enn en elv som meandrerer seg over rullestein. Da gjør det ikke noe at vi må bære packraftene over grunne strekk nå og da.

ØVRE GRIMSE. Få ting er vakrere enn en elv som meandrerer seg over rullestein. Da gjør det ikke noe at vi må bære packraftene over grunne strekk nå og da.

Jeg vet ikke hva det er, men jeg har en fascinasjon for blå streker på kartet. Kanskje har det noe å gjøre med at det er et klart definert turmål, ikke helt ulikt en topptur. Jeg bruker lang tid på å følge dem med fingeren eller øynene, fantasere over nye padlemuligheter, finne nye vannveier gjennom landskapet. De fleste blå strekene er enten for smale eller for bratte for padling over lengre strekk. Men det er unntak. Og i Rondane finner du to av dem: Grimse og Atna. Begge padleperler på hver deres måte. Så hvorfor ikke padle begge på samme tur?

FOSS. Det er ikke mange fossene å passe seg for og bæringene går lett i Grimsdalen – særlig med packraft.

FOSS. Det er ikke mange fossene å passe seg for og bæringene går lett i Grimsdalen – særlig med packraft.

STRYK FOR ALLE. Grimse og Atna byr på masse småstryk som er helt greie å padle for de fleste når det ikke er flom.

STRYK FOR ALLE. Grimse og Atna byr på masse småstryk som er helt greie å padle for de fleste når det ikke er flom.

Med packrafter blir en slik tur nokså grei. Lars og jeg startet med å gå opp fra Dovre, satte båtene i vannet på andre siden av vannskillet og padlet oss ned gjennom vakre Grimsdalen, bare avbrutt av en og annen bæring. Før Grimse ble for rufsete, passet det fint å pakke sammen båtene, bære fem kilometer over vannskillet til nydelige Atna og sette ut på vannet der, rett etter det bratte juvet, som er for viderekommende.

Det ble fem dager totalt, hvorav fire padlende langs den blå streken.

Jeg liker det. Veldig.

VAKRE ATNA. Etter juvet er Atna ganske snill, men enkelte steder er strømmen sterk, og veltede trær kan gi farlige situasjoner.

VAKRE ATNA. Etter juvet er Atna ganske snill, men enkelte steder er strømmen sterk, og veltede trær kan gi farlige situasjoner.

Følg med på bloggen, en vakker dag er filmen fra turen klar! I mellomtiden kan du jo ta en titt på de tidligere filmene her. Og skulle du synes det er litt få bilder, er det fordi turen egentlig var et reportasjeoppdrag, så godbitene får vente til en annen gang.

[I årets sommernummer av Magasiet Fjell kan du lese en reportasje om turen – og masse annet spennende stoff fra Nasjonalparkriket.]

NEDRE ATNA. Jeg kan ikke få nok av den, elvesanden, studere ørreten som står langs bunnen, beundre fargespillet.

NEDRE ATNA. Jeg kan ikke få nok av den, elvesanden, studere ørreten som står langs bunnen, beundre fargespillet.

7 Kommentarer

  1. Hei Mikkel,
    Jeg oppdaget den fine bloggen din via ut.no og fant til min overraskelse en film om Atna. Har en hytte nedströms for Atnasjöen og har mang en gang fundert på å kjöpe noe som man kan bruke på vann i traktene. I dine filmer virker det som at det er Alpacka raft som gjelder. Bestiller dere rett fra hjemmesiden eller handler dere «lokalt?»
    Hvilken raft skulle du rekommendere til en nybegynner som vil ha med seg ett barn på 3 år ombord? Jeg kan legge till at nivået blir nok ikke höyere enn kvikk lunsj-turer i forholdsvis rolige farvann. Alle råd er velkommne! / Even

    • Mikkel Soya Bølstad sier

      Hei Even

      Hyggelig at du kom innom bloggen! Vi har valgt packrafter til en del turer der vi skulle fra A til B og der vekt var avgjørende. Båtene veier under tre kg fullt utrustet. Hvis båten ikke skal fraktes mye rundt med offentlig transport eller bæres lange strekk, er en kano likevel helt klart å foretrekke: Den er raskere, tørrere og kan lastes mer. En Ally kano veier ikke mer enn rundt 20 kg og kan greit håndteres av én voksen.

      Med packraft er det f.eks. mulig å ta bussen oppover Atnadalen og padle den rolige delen av Atna nedover igjen til Atnasjøen. De er raske å blåse opp og pakke sammen. Til to personer i forholdsvis rolig vann vil nok en Alpackaraft Explorer 42 være et fint valg. Den er litt lenger enn de vi bruker og rommer fint to voksne. Du kan se en film her:

      Her er en lenke til båtmodellen: http://www.packrafting-store.de/Packrafts/Alpacka-Raft-Explorer-42:::9_33.html?XTCsid=mn066kp1eb9a9888ien6ior376

      Selv handlet vi i sin tid fra http://www.packrafting.com/, men jeg tror ikke de fører Explorer 42.

      God padletur!
      Mikkel

  2. Pingback: Lesestoff i påsken – magasinet Fjell | Vill glede

  3. Pingback: Packraft eller kano Norge på tvers? | Vill glede

  4. Pingback: Prosjekt ELVEVILL – en slags padleguide | Vill glede

  5. eirik sier

    Hei Mikkel. Topp blogg du har. Takk. Vi er to kompiser som vurderer en korttur på Atna med packraft. Planlegger ca 2 dager. Har du en tanke om hvor en bør starte? Naturlig stoppsted er vel Atna bru. Setter pris på å høre fra deg….

    • Mikkel Soya Bølstad sier

      Det er fint å sette ut etter Liafossen. Kan være fart i elva de første kilometerne, se opp for veltede trær. Ellers nydelig, nydelig elv. Vi stoppet ved Atnasjøen. God tur!

      Padlehilsen Mikkel

Legg gjerne igjen en kommentar