Barn og friluftsliv, Norge på tvers, Padling
Skriv en kommentar

Packraft eller kano Norge på tvers?

Vi cruiser nedover Numedalslågen i kano med barna.

Vi cruiser nedover Numedalslågen i vår Ally kano med barna.

Så var vi der igjen, med tvilen nagende i bakhodet og sinnet oversvømmet av usikkerhet. Kalkulator, kart og regneark gir forskjellige svar annenhver dag: Skal vi ta packraft eller kano Norge på tvers?

I henhold til nitid oppmålingsvirksomhet i seine nattetimer ligger det klart at litt over en fjerdedel av ruta vår vil innebære landtransport. Gjennom omlag 75 kilometer kan vi altså ikke belage oss på å ha oppakningen liggende i en eller flere båter, men må frakte alt på land. På ryggen. Eller på kanotralle om lag halvparten av veien, om vi da går for kano. Ikke nok med det, men opp fra startstedet innerst i en Vestlandsfjord venter 1300 høydemeter på oss. Kjapt, bratt og brutalt. Med kano og kanotralle på tilsammen 26,5 kg i tillegg til mat til fire personer i åtte–ti dager begynner regnestykket å se dårlig ut og jakten på alternativer har begynt i det stille.

Og alternativene finnes. Packraften er en ultralett liten båt, nærmest som en blanding mellom en kajakk og en badering og med en framdrift omtrent midt imellom de to. Etter turer med packrafting gjennom Gautefall, sjøhopping i Røysjømarka med kryssing av Sandebukta, vårtur langs Hjardøla og Heddøla, nattpadling på Numedalslågen og elvepadling gjennom Rondane har vi et godt bilde av hva disse båtene er gode for. Og hva de er mindre gode til. Med en mulig vektbesparelse på bortimot 18 kg er det ikke rart at vi sterkt overveide å bruke packraftene på vår padleekspedisjon Norge på tvers. Jeg skriver overveide, for jeg tror vi har bestemt oss. I hvert fall nesten helt sikkert. Det blir kano. Her er det packraftenes største ulempe som blir utslagsgivende: Den helt igjennom begredelige farta på flatt vann. I kano vil vi nå og da ha muligheten til å cruise bortover langstrakte vann og relativt bedagelig spise noen mil, også selv om det skulle blåse litt imot. I packraften er det stort sett bare én fart: Langsomt.

Så får vi håpe vi ikke angrer oss når vi tar fatt på de første, blytunge dagene.

2,8 kg båt på ryggen er å foretrekke framfor en kano på 22,5 kg.

2,8 kg båt på ryggen er å foretrekke framfor en kano på 22,5 kg.

Packraftfilm 1: Noen ganger er halve distansen dobbelt så godt

Packraftfilm 2: Glatte berg og blanke vann

Legg gjerne igjen en kommentar