Barn og friluftsliv, Norge på tvers
Kommentarer 15

Norge på tvers i packraft

Sykkelturen vår Norge på tvers i sommer kunne lett ha vært sommerens høydepunkt. Uten problem. Men når mamma endelig får fri fra jobben og blir med på å krysse Norge vannveien, er det duket for et tureventyr vi aldri kommer til å glemme: Å vasse i vannkanten i Eidfjord før vi padler under loddrette fjellsider over Eidfjordvannet; tung overbæring gjennom Hjølmodalen og opp på fjellet; å stå ved foten av Hardangerviddaplatået og se ned på Eidfjord tusen meter under oss, eller vandre langs gresskledde morenerygger i Sildabudalen. Å sette båtene på vannet for første gang på fjellet og la strømmen ta tak i båten. Joda, det er lange dager, det er slitsomme dager, men mest av alt er det dager med denne gode følelsen av å vite at vi fortsatt skal være på tur. Lenge. Og likevel: Å være usikker på om vi har med nok mat. Om vi slipper storm og vannrett regn, sludd eller snø. Følelsen av å nå Imingfjell, av å ha krysset Hardangervidda og vite at vi bare er halvveis. Knapt nok. Å padle ned Numedalslågen, inn i Kongsberg, inn i byen vår, tilfeldige møter med kjente, før vi går ut av byen, videre, til neste vassdrag. Og så, etter mer enn tre uker på tur, å padle ned Drammenselva, under broene i Drammen, og bort til fiskebrygga. Følelsen av å ha krysset Norge, vannveien.

Det er godt å vite at det fortsatt er to turer igjen.

Enden av Eidfjordvannet. Starten på turen.

Enden av Eidfjordvannet. Starten på turen.

Eidfjordvannet. Langt der nede.

Eidfjordvannet. Langt der nede.

Sildabudalen. Snart vann nok til packraftene.

Sildabudalen. Snart vann nok til packraftene.

Mellom tordenbygene.

Mellom tordenbygene.

Fløting mellom tjern.

Fløting mellom tjern.

Vinnerbidraget til den interne fiskekonkurransen.

Vinnerbidraget til den interne fiskekonkurransen.

Gjemsel i elva.

Gjemsel i elva.

Lat morgen.

Lat morgen.

Skybrudd på vidda.

Skybrudd på vidda.

Etter regnet.

Etter regnet.

Veiskille i Kongsberg – skal vi gå til høyre, og hjem, eller til venstre, og fortsette turen?

Veiskille i Kongsberg – skal vi gå til høyre, og hjem, eller til venstre, og fortsette turen?

Høy sjø på Fiskumvannet.

Høy sjø på Fiskumvannet.

Siste natt. Ved Drammenselva.

Siste natt. Ved Drammenselva.

De siste padletakene.

De siste padletakene.

15 Kommentarer

    • Mikkel Soya Bølstad sier

      Tusen takk, Eirik!

      Vi hadde forberedt oss godt og tok valget en god stund før krysset. Likevel var det ganske rart å passere få hundre meter fra huset hjemme …

  1. Knallflotte bilder! Liker skybruddet spesielt godt.
    Artig og inspirerende at dere klarer å gjennomføre såpass tøffe turer sammen.

    Og så, et teknisk spørsmål: Hvilken packraftmodell er det dere bruker? Ser ekstra romslig ut.

    Marius

    • Mikkel Soya Bølstad sier

      Tusen takk skal du ha, Marius! Det ble ofte våte kameraer på turen.

      Vi brukte Alpacka Raft Explorer 42 på turen. Den er om lag tjue cm lenger enn Denali Llama, som er båten vi har brukt de siste par årene. Med lenger vannlinje har Explorer 42 bedre plass til to padlere og større fartspotensial.

      Mikkel

  2. Hei!

    Kjempefin tur og flotte bilder nok en gang.

    Jeg regner med at det ble en del bæringer underveis. Klarte dere å få med dere alt eller måtte dere gå flere turer? Hvor mange dager hadde dere med mat for? Det veier jo en hel del…

    • Mikkel Soya Bølstad sier

      Tusen takk skal du ha, Elisabeth! Joda, det ble en god del bæringer underveis. Vi var helt avhengig av å ta de lange overbæringene i én jafs om vi skulle få det til i forhold til mat og tidsbruk. Vi hadde med mat til bortimot tolv dager til kryssingen av Hardangervidda.

      Turhilsen
      Mikkel

  3. Mikkel Soya Bølstad sier

    Jeg husker ikke i farta det helt nøyaktige tallet, men vi lå på litt over 80 kg totalt for alle fire. Vi voksne bar henholdsvis ca 25 og 35 kg. Vi tok vekt av jentenes sekker så snart vi hadde plass i våres egne sekker.

  4. planetapackraft sier

    Hi Mikkel,
    Just a few weeks ago we created http://www.planetapackraft.com. Me and my colegues, Ivan Dominguez and Hilo Moreno, are very excited about this new project and we hope it will have also a good acceptance.
    With Planeta Packraft we will try to provide clear vision about what packraft is, and how it can be used.We will try to give all type of information with articles about it’s history, gear, trips, and many other interesting things about this amazing way of traveling.
    Also this site will provide a space for all those who want to share their experiences with others.
    We would like to create a community that it’s able to run this web page day by day, by it self, making it grow little by little.
    In addition to the articles and the information, we will add other packraf publications on the web or blogs thought the tab «Noticias», like yours.
    We are just three guys at the moment, but there are a few more interested. We have just started to sail in this river, without knowing where this will end, but this is not important, because long ago we learned, that getting to our destination is not what really matters.

    Warm Regards

    can you see «your new» in the link : http://www.planetapackraft.com/2013/11/packrafting-en-familia-sera-dificil.html

    Best regards.
    planetapackraft

Legg gjerne igjen en kommentar