Rotekassa, Terrengsykling
Kommentarer 10

En fet opplevelse på to hjul

Hva kan få voksne kvinner og menn til å komme ut av skogen én etter én med glis om munnen og innsauset i gjørme? Svaret fikk jeg denne helgen, da fatbike.no arrangerte demodag ved Østmarksetra.

– Fatbike, sier du? Forestill deg en sykkel med dobbelt så tjukke dekk som en standard terrengsykkel og med en felgbredde på mellom 65 og 100 millimeter. Slike tjukke hjul er leveringsdyktige i den feteste sykkelopplevelsen du kan tenke deg. De brede dekkene flyter oppå sand, pakket snø og gjørme der en vanlig terrengsykkel hadde gravd seg ned og blitt der. Med lavt dekktrykk svelger hjulene unna røtter og småstein og klorer seg fast til glatte berg og sleipe røtter. Det er fortsatt ikke produsert noen serieframstilt dempegaffel til de brede hjulene, men det er like greit, for dette er på sett og vis lavteknologisk moro. Med beskjedent dekktrykk gynger sykkelen likevel fint og behagelig bortover stiene.

FOLKE-FATBIKEN. Surly Pugsley er den serieproduserte tjukkesykkelen i stål som for alvor startet trenden.

FOLKE-FATBIKEN. Surly Pugsley er den serieproduserte tjukkesykkelen i stål som for alvor startet trenden.

Historien til de tjukke syklene må trekkes tilbake til Alaska, der de første seriøse eksperimentene med fete dekk tok fart på 90-tallet. Likevel var det kanskje først da den litt skeive amerikanske sykkelprodusenten Surly produserte den første serieframstilte fatbike’en i 2005 at utviklingen for alvor tok fart. I dag er det flere produsenter å velge komplette sykler eller rammer fra – Surly, Salsa Cycles, 9:zero:7, Fatback, Sandman bikes, On-one og flere til. Først og fremst var fatbike’ene en måte å ta seg fram over snø på, men etterhvert har de også funnet anvendelse som morsomt leketøy på sti, eller som bunnsolide ekspedisjonssykler.

CUSTOM PUGSLEY. En spesialbygd Surly Pugsley med 100 mm brede Clown Shoe felger og Moonlander forgaffel. Slikt blir det flyt av.

CUSTOM PUGSLEY. En spesialbygd Surly Pugsley med 100 mm brede Clown Shoe felger og Moonlander forgaffel. Slikt blir det flyt av.

Jeg seiler bortover stien på en knallrød spesialbygd Surly Pugsley. De 100 millimeter tjukke felgene og det smellfeite fordekket spiser seg innover i skogen. Et gjørmehull med vann, som normalt ville fått meg til å gå av sykkelen, svømmer demosykkelen glatt over. Den klatrer opp en bratt kneik lettere enn vekta skulle tilsi, nærmest som sykkelens svar på en traktor. Det går ikke fort, men av en eller annen grunn spiller det ingen rolle. Etter et par runder inne i skogen er det min tur til å komme ut av skogen med et bredt glis.

KONGEN AV BREDE DEKK. Surly Moonlander kan takle dekk helt opp i fem tommer.

KONGEN AV BREDE DEKK. Surly Moonlander kan takle dekk helt opp i fem tommer.

10 Kommentarer

  1. Mikkel Soya Bølstad sier

    Inntil i går trodde jeg bare at jeg ønsket meg en fatbike, men som du sier – jeg trenger en nå 😀

  2. Ser ut som en heftig flott opplevelse 🙂

    Heldigvis har jeg feite ski, så kanskje feite dekk blir neste logiske evulusjon. Som om budsjettet ikke var sprengt fra før…

      • Hehe, du må være forsiktig med hva du skriver 😛

        Men, vi kan redde deg ut av denne ved å dykke ned i den semantiske roteskuffen.

        Friluftsliv handler ikke om utstyr. Men vi kan jo ikke, eller, det er i det minste ikke noe særlig behagelig å gå ut naken nå når det er regn, sludd og heftig sidevind ute i skogen.

        Så lenge utstyret er et middel for de gode opplevelsene, og ikke et mål om å ha det siste, nye, skal du slippe unna. Denne gangen 😉

    • Mikkel Soya Bølstad sier

      Sannsynligheten for kjøp av ett stk tjukkesykkel er nok tilnærmet lik 100% for min del også 😀

  3. Pingback: Vill gledes aktivitetsjulekalender 16. desember – glade hjul, feite hjul | Vill glede

  4. Pingback: Veisalt, rust og gammel kjærlighet | Vill glede

Legg gjerne igjen en kommentar